Miksi suomalainen mansikka maistuu makeammalle kuin ulkomainen? Tähän aikaan vuodesta on maisteltu jo mm. Espanjasta tuotuja mansikoita, jotka ovat aivan eri…

Kysytty

Miksi suomalainen mansikka maistuu makeammalle kuin ulkomainen? Tähän aikaan vuodesta on maisteltu jo mm. Espanjasta tuotuja mansikoita, jotka ovat aivan eri makuisia kuin suomalaiset. Viikonloppuna maistelin kotimaista kasvihuonemansikkaa, muutama oli ihan ok, muutama tosi mauton. Miksi suomalainen avomaan mansikka on niin makean makuinen? Onko ero lajikkeissa vai ilmastossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aina kun on kyse aistinvaraisista ja etenkin makuasioista, on yhtä monta oikeaa vastausta kuin on maistajaakin. Monen mielestä kotimainen mansikka on paremman makuinen kuin ulkomainen, koska satoja on vuodessa vain yksi. Kyse on nimenomaan ilmastosta ja avomaan mansikoille tasaisesti paistavasta auringosta, josta kasvihuonemansikat eivät pääse osallisiksi.

Auringonvalo kiihdyttää kasvien sokerintuotantoa, joten mansikat maistuvat Suomessa makeammilta, sillä nehän saavat täällä kesäisin enemmän valoa kuin etelässä. Etelässä auringon porotus kyllä kypsyttää sikäläiset marjat nopeasti, mutta iltaisin pimeys tulee liian aikaisin, jotta niihin muodostuisi sama määrä sokeria ja aromeja kuin Pohjolan mansikoihin.

Pitkä kuljetus vaikuttaa sekin ulkomaisen mansikan makuun ja koostumukseen. Mielikuva siitä, että marja matkustaa pari tuhatta kilometriä ennen kuin se osuu suuhun, on merkittävä makuelämyksen kannalta.

Lajikkeissakin on eroa, toiset ovat homeherkempiä kuin toiset, ja jotkut soveltuvat paremmin Suomen olosuhteisiin kuin muut. Tämän vuoksi Polka on korvannut Senga Senganan yleisimmin marketeissa ja toreilla myydyistä lajikkeista.

Lisätietoa mansikoista ja mansikanviljelystä löytää esim. näistä teoksista:

Ville Matala: Mansikan viljely (3. uud. p., Puutarhaliitto, 2006)
Leif Blomqvist: Puutarhan marjat (Blomqvistin taimisto, 2008)
Johanna Kilpinen (toim.): Makua elämään mansikasta (Gravita, 2006)
Ville Matala: Mansikan lajikekokeet käytännön viljelmillä (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus, 2003. Saatavilla verkossa: http://www.mtt.fi/mtts/pdf/mtts26.pdf)

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ehkä olennaisin syy esimerkiksi espanjalaisten mansikoiden ei-makeuteen on se, että vientiin kasvatettujen mansikkalajikkeiden on kestettävä pitkä kuljetuslogistiikka. Makeammat lajikkeet eivät sitä kestä, jolloin vientiin pakattavat mansikat eivät pääsääntöisesti ole erityisen makeita, pikemminkin happamia. Niitä ei juuri kannatakaan ostaa sellaisinaan syötäviksi, , vaan ehkä kakun koristeiksi jne., kun ne sokeroidaan.