Otsikko
Miksi sukunimi Adlercreutz lausutaan Aadlercröits. Nimi on kai ruotsalaisperäinen aatelisnimi.

Kysytty

Hei. Miksi sukunimi Adlercreutz lausutaan Aadlercröits. Nimi on kai ruotsalaisperäinen aatelisnimi. Saksankielessä eu lausutaan oi (heute, Leute). Ruotsissa eu yleensä niinkuin se kirjoitetaan (reuma, europa). Uutistenlukijat käyttävät tätä cröits muotoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Adlercreutz suomalainen ja ruotsalainen aatelissuku.

Kotimaisten kielten keskus kertoo sivustollaan suomenruotsalaisten nimien ääntämisestä. Ääntämisohjeet pohjautuvat suomenruotsin ääntötapaan. Tekstissä mainitaan, että henkilö tai suku saa päättää kuinka nimi äännetään. Tämä voi selittää, miksi nimi äännetään tietyllä tavalla.

Sivustolla on luettelo nimistä ja niiden ääntämisohjeista, lisäksi on mahdollista ehdottaa lisää nimiä luetteloon.

https://www.kotus.fi/julkaisut/nimijulkaisut/suomenruotsalaisten_sukunimien_aantaminen#AB

0 ääntä

Kommentit

Radionkuuntelijoille tuli vuosikymmenten aikana tutuksi kuuluttaja, kreivi Creutz [kröits]

The Creutz family (Swedish pronunciation: [ˈkrœjts]) is a Swedish noble family ...
Wikipedia englanniksi