Miksi Sparttalaisia ihaillaan? Vaikka kuinka luen heistä niin mun näkökulmsassa he ovat vain barbaarimaisia raakakalaisia.

Kysytty

Miksi Sparttalaisia ihaillaan? Vaikka kuinka luen heistä niin mun näkökulmastaa he ovat vain barbaarimaisia raakalaisia.

Vastaus

Vastattu

Kun itse olin koulussa 1950-1960-luvuilla, spartalaiset tosiaan esitettiin jollain lailla ihailua ansaitsevina. Syynä lienee ollut nuoren tasavallan alusta alkaen vallassa ollut sotilaallista rohkeutta ja kurinalaisuutta ihannoinut kulttuuri, jonka edistäjät näkivät antiikin Kreikan Spartassa sopivan kasvatuksellisen esikuvan. Todellisuudessa Sparta oli väkivaltainen ja eristäytynyt sotilasvaltio, joka perustui maaorjuuteen ja kansalaisten tiukkaan kontrolliin. Nykytermein Sparta oli epähumaani sotilasdiktatuuri.

Uskoakseni tämä spartalaisuuden ihailu on kuitenkin nykyään jo varsin harvinaista ja esiintyy lähinnä yhteyksissä, joissa kehutaan jonkun tyytymistä hyvin vaatimattomiin olosuhteisiin. Enää ei siis ihailla spartalaisten sotaisuutta vaan heidän mukaansa nimettyä kurinalaisuutta ja vaatimatonta elämäntapaa.

Heikki Poroila