Otsikko
Miksi sateet tuntuvat aina kulkevan lännestä itään?

Kysytty

Miksi sateet tuntuvat aina kulkevan lännestä itään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maantieteellinen sijainti selittää kyseisen ilmiön:

Suomi sijaitsee maapallon länsivirtausten liikkuvien matalapaineiden alueella, mistä johtuu, että Suomessa tuulee tavallisimmin lounaasta, harvemmin koillisesta tai muista ilmansuunnista.

Sateiden syntyyn vaikuttaa Suomen sijainti pohjoisilla leveysasteilla kohdassa, jossa lännessä on suuri valtameri (Atlantti) ja idässä suuri manner (Euraasia).

Atlantin yläpuolella, Golf-virran tietämillä, kohtaavat arktisten seutujen kylmät ja eteläisten seutujen lämpimät ilmamassat. Kun ne kohtaavat sopivassa yläilmakehän virtauksessa, syntyvät useimmat Suomen yli kulkevat, sadetta tuovat matalapaineet. Atlantti puolestaan takaa sen, että kosteutta riittää.

Hyvää luettavaa aiheesta:
Paasonen, Seija: Sää, WSOY 2001
Suomalainen sääkirja, Otava 1999
Simila, Artturi: Artturi Similän sääkirja, WSOY 1981
Ilmakehä ja sää, Tähtitieteellinen yhdistys Ursa 2001
Ilmakehä, sää ja ilmasto, Tähtitieteellinen yhdistys Ursa 2008