Otsikko
Miksi sanassa isänpäivä on yksikön genetiivi mutta sanassa äitienpäivä monikon?

Kysytty

Miksi sanassa isänpäivä on yksikön genetiivi mutta sanassa äitienpäivä monikon?

Vastaus

Vastattu

Tätä asiaa on pohdittu Kielikellossa v. 2018 Äitienpäivä ja isänpäivä - Kielikello

sekä Kotimaisten kielten keskuksen artikkelissa Yksi isä ja monta äitiä - Kotimaisten kielten keskus (kotus.fi).

Yksiselitteistä vastausta kysymykseesi ei näistäkään jutuista löydy.