Otsikko
Miksi painovoimaa ei voi käyttää energian tuotantoon? Onhan se kuitenkin "voima".

Kysytty

Miksi painovoimaa ei voi käyttää energian tuotantoon? Onhan se kuitenkin "voima".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Linkeistä löytyvät artikkelit pohtivat kysymystä. Niiden mukaan painovoimaa ei voi käyttää energianlähteenä, juuri siksi, että se on voima eikä energiaa. Voima määritellään kahden kappaleen väliseksi vuorovaikutukseksi, jossa energiaa siirtyy kappaleesta toiseen. Energia taas on kappaleiden ominaisuus.

Painovoima osallistuu energiantuotantoon esimerkiksi vesivoimaloissa. Siinäkään se ei luo energiaa, vaan muuntaa olemassa olevaa potentiaalienergiaa liike-energiaksi. Painovoima saa veden laskeutumaan korkeammalta paikalta alemmas, jolloin veden virtaus pyörittää sähköä tuottavia turbiineita. Potentiaalienergia ei kuitenkaan ole peräisin painovoimasta vaan siitä lähteestä, joka kohotti vesimolekyylit sellaiseen asemaan, josta painovoima saattoi saada sen liikkeeseen. Tämä on Auringon energia, joka haihduttaa vettä, tai vuorovesivoiman tapauksessa Maan ja Kuun sekä jossain määrin Auringon liike-energia.

Lähteet:

Since gravity is unlimited, can we use it as an infinite energy source?

Can we run out of gravitional (tidal) energy?