Otsikko
Miksi Nalle Puhin Ihaa-aasi on luonteeltaan surullinen?

Kysytty

Miksi Nalle Puhin Ihaa-aasi on luonteeltaan surullinen?

Vastaus

Vastattu

Ihaan surullisuutta ruotii valaisevasti John Tyerman Williams kirjansa Nalle Puh ja psykologit (WSOY, 2000) luvussa Ihaan kliininen depressio. Williamsin seikkaperäinen psykologinen analyysi kannattaa lukea kokonaisuudessaan. Hänen esittämiensä huomioiden joukosta löytyy esimerkiksi seuraavanlaisia syitä aasin alavireiseen mielialaan:

" -- saamme lukea, että hän ajatteli 'surullisena'. Kaikki hänen surulliset ajatuksensa olivat kysymyksiä. Vastauksia hän ei harkitse lainkaan. Se, että mieli on tulvillaan vastaamattomia kysymyksiä on jo sinänsä syvästi masentava tilanne. Kun tutkimme Ihaan kysymyksiä huomaamme, että ne on muotoiltu niin epämääräisesti, ettei niihin voi mitenkään vastata. - Toisin sanoen Ihaa masentaa itsensä väärillä käsityksillä kysymysten todellisesta luonteesta. Epäonnistuminen mahdottomassa tehtävässä ajaa hänet henkiseen sekasortoon -- ."

" -- huomaamme, että Ihaa oli varma ettei hänellä ollut ystäviä ja että hänen masennuksensa johtui nimenomaan siitä." Varsinkin tähän Ihaan perustavanlaatuiseen kognitiiviseen vääristymään Williams tarttuu useaan otteeseen kirjoituksessaan: aasi luulee, ettei hänellä ole ystäviä eikä kukaan välittänyt hänestä.

" -- Puh sai selville, että Ihaa oli juuri sillä hetkellä erityisen surullinen, koska oli hänen syntymäpäivänsä eikä kukaan ollut muistanut sitä -- . Ihaalla näyttääkin olevan täysi syy surkeuteensa. Kaikkihan me tulisimme surullisiksi, jos kukaan ei muistaisi syntymäpäiväämme. Tosiasiassa kukaan ei tiennyt, että oli Ihaan syntymäpäivä. -- Tämä ei ole harvinaista depression yhteydessä. Masennuksesta kärsivä keksii kuviteltuja syitä surkeuteensa ja kehittelee lisäksi masentavia tilanteita, jotka tosin ovat todellisia mutta seurausta hänen omasta toiminnastaan tai toimettomuudestaan. Kun tiedämme, kuinka ystävällisiä Metsän asukkaat olivat, voimme olla varmoja, että he olisivat muistaneet Ihaan syntym[ä]päivän asianmukaisesti, jos olisivat tienneet siitä. Oliko Ihaa lähettänyt kaikille kutsun syntymäpäiväjuhliin? Oliko hän kertonut kenellekään? Ilmeisesti ei."