Otsikko
Miksi näitä evästeen hyväksyntiä on joka paikassa. Minusta ne estävät sivun valinnan, koska jos ei hyväksy kaikkia, niin vaihtoehtoiset hyväksyntä on niin…

Kysytty

Miksi näitä evästeen hyväksyntiä on joka paikassa. Minusta ne estävät sivun valinnan, koska jos ei hyväksy kaikkia, niin vaihtoehtoiset hyväksyntä on niin alhaalla ettei sitä saa vieritettyä näkyviin?

Vastaus

Vastattu

Evästeistä ja muista käyttäjän päätelaitteille tallentuvista tiedoista säädetään sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) 205 §:ssä. Traficom eli Liikenne- ja viestintävirasto antaa ohjeita ja valvoo evästekäytäntöjen noudattamista. Heidän sivuillaan kerrotaan, että verkossa olevien sivustojen ja mobiilisovellusten palveluntarjoajien, jotka haluavat tallentaa evästeitä päätelaitteellesi ja lukea tietoja niistä, tulee kertoa sinulle selkeästi ja ymmärrettävästi käyttämistään evästeistä tai muista vastaavista tekniikoista, niiden tyypeistä, käyttötarkoituksista ja toiminta-ajasta, sekä pyytää suostumustasi tietojen tallentamiseen ja käyttöön.

Palveluntarjoajien on siis lain mukaan kysyttävä evästeistä. Traficomin sivuilla on evästeohjeistus palveluntarjoajille ja Traficom tarjoaa myös vastauksia henkilöille, jotka pohtivat, miksi heiltä kysytään evästeistä.

Lisähuomiona voidaan mainita, että tämä tarkoittaa sitä, että myös Kirjastot.fi:n tuottamissa palveluissa otetan käyttöön evästekyselyt ja näin ollen siis myös Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Lain vaatimus liittyy EU:n tietosuoja-asetukseen, josta käytetään lyhennettä GDPR. Katso vaikkapa https://tietosuoja.fi/gdpr.