Otsikko
Miksi naisen iän kysymistä pidetään epäkohteliaampana kuin miehen iän? Vai onko nykyään molempia alettu pitää yhtä epäkohteliaina?

Kysytty

Miksi naisen iän kysymistä pidetään epäkohteliaampana kuin miehen iän? Vai onko nykyään molempia alettu pitää yhtä epäkohteliaina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvän käytöksen kirjassa vuodelta 1978 sanotaan näin: Ikä on niitä asioita, joista ei yleensä keskustella julkisesti, koska sen on uskottu loukkaavan varsinkin seurueesn iäkkäämpiä naisia, joiden oletettiin haluavan näyttää nuorilta ja haluavan salata oikean ikänsä.

Voisi ajatella, että naisen ikä ja ikääntyminen on ollut olennainen seikka ainakin sellaisessa yhteisössä, jossa naisen pääasiallinen tehtävä on ollut jälkeläisten synnyttäminen. Vanheneminen on ollut siirtymistä roolista toiseen eri tavalla kuin miehillä. Suomalaisessa yhteiskunnassa on sekä naisilla että miehillä nykyään enemmän tehtäviä ja rooleja sekä myös vapautta valita elämäntapansa. Näin ollen voisi luulla, että hyvän käytöksen "säännötkin" muuttuisivat. Toisaalta nykyään vallitsevassa kulttuurissa nuoruutta ihannoidaan  jopa niin paljon, että nuorekkaana säilymiseen ollaan valmiita satsaamaan hyvinkin paljon energiaa ja rahaa. Onkin vaikea sanoa, olisiko niin, että nykyään pidetään epäkorrektina kysyä kenen tahansa ikää.

Suomessa on olemassa Tapaseura, joka vaalii hyviä tapoja ja tietää niiden alkuperästä https://www.tapaseura.fi/. Heillä on varmaan selkeä käsitys siitä, mikä on tällaisessa tapauksessa epäkohteliasta.