Miksi monen "laktoosittoman" maidon tai maidontapaisen tuotteen pakkauksen kyljessä on laktoosin määrä ilmaistuna 0 g ilman merkitseviä numeroita? Laktoositon…

Kysytty

Miksi monen "laktoosittoman" maidon tai maidontapaisen tuotteen pakkauksen kyljessä on laktoosin määrä ilmaistuna 0 g ilman merkitseviä numeroita? Laktoositon tarkoittaa "ilman laktoosia olevaa" eikä 0 g -ilmauksessa ole ainoatakaan merkitsevää numeroa, jolloin koko ilmaus voitaisiin turhana tai disinformaationa poistaa. Millaiset ovat EU:n säännöt ja suositukset tässä asiassa?

Vastaus

Vastattu

En löytänyt täsmällistä EU:n säädöstä tästä asiasta (sellainen oletetettavasti on ja uskoisin merkintätavan olevan juuri siitä seurausta). Minusta 0 on erittäin merkitsevä ja kiistaton numero. Tässä tapauksessa se on ilmoitus ja sitoumus, että tuote ei sisällä hitustakaan laktoosia. Purkin kyljessä oleva iso teksti "Laktoositon" on mainosilmaisu, kun taas "laktoosia 0 g" on täsmällinen ilmaisu siitä, että tuote ei sisällä laktoosia. Kuten totesin, mitä todennäköisimmin juuri EU:n jokin säädös edellyttää, että asia ilmaistaan näin täsmällisesti eikä vain yleisenä mainosilmaisuna. Voihan sitä turhanakin pitää, mutta tuskin disinformaatiota eli vääränä informaationa - paitsi jos siinä sitten onkin hitunen laktoosia jostain tulleena.

Heikki Poroila

4 ääntä

Kommentit

"Laktoosia 0 g" ei tarkoita yhtään mitään, eikä ole täsmällinen ilmaus. Merkitsevien numeroiden puute on tässä ongelmana. Halusin vaan tietää onko Suomessa tai EU:ssa näin löyhät ravintoaineiden merkitsemistä koskevat säännökset.