Otsikko
Miksi merimiehiä on varten on erillinen vuosilomalaki?

Kysytty

Miksi merimiehiä on varten on erillinen vuosilomalaki?

Vastaus

Vastattu

Suomessa merimiehillä on todella ollut oma erillinen merimiesten vuosilomalaki, ei vuosilomalaki.

Merimiesten lomalakia on vuosien aikana uudistettu monta kertaa. Vuonna 1974 eduskunta käsitteli hallituksen esitystä merimiesten vuosilomalaiksi (205/1974).

Tässä yhteydessä hallitus perusteli erityisen tarkasti, miksi merimiehet tarvitsevat oman vuosilomalain.

”Hallituksen esitystä laadittaessa on ensiksi jouduttu ottamaan kantaa siihen, tulisiko suomalaisilla aluksilla työskentelevien henkilöiden vuosilomista edelleen säätää erillislaissa vai voitaisiinko tarpeelliset erityismääräykset ottaa yleiseen vuosilomalakiin. Lainsäädännön tasapuolisen kehittämisen tarve tukee viimeksi mainittua vaihtoehtoa, joka myös Ruotsin lainsäädännössä on omaksuttu. Toisaalta sekä Norjassa että Tanskassa on pidetty tarpeellisena antaa merimiesten lomaetuuksia koskevat määräykset erillään yleisestä vuosilomalainsäädännöstä. Työolosuhteet ja vapaa-ajanvieton sekä lomien järjestämismahdollisuudet aluksella poikkeavat niin suuresta vastaavista olosuhteista maissa, että erillislain säätämistä voidaan vuosilomakysymyksen osalta hyvin perustella.

Aluksessa toimessa olevalla henkilöllä ei yleensä ole tilaisuutta vuorokautisen tai viikoittaisen vapaa-ajan käyttämiseen virkistyksen kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä epäkohta korostuu, koska merimiesten lomat usein joudutaan pitämään talviaikana. Varustamoilla ei ole mahdollisuutta vähentää liikennettään kesäkautena siinä määrin kuin vuosilomien järjestäminen kesän aikana edellyttäisi. Yleisen vuosilomalain lomapalkkaa- ja korvausta koskevien laskentaperiaatteiden soveltaminen aluksilla toimessa oleviin henkilöihin johtaisi myös merimiesten poikkeuksellisen palkkausrakenteen vuoksi siihen, että merimiesten lomapalkka jäisi olennaisesti pienemmäksi kuin työssäoloajan palkka. Tästä syystä merimiesten vuosilomalakiin otetaan erityinen loman vähimmäispalkkaa koskeva laskentasääntö.”

Perimiltään asia on johtunut siitä, että merimiesten työtä on pidetty niin poikkeavana muusta työstä, joten sen on katsottu tarvitsevan oman lainsäädännön.