Miksi merenkulun lateraalijärjestelmiä on kaksi kappaletta eli järjestelmät A ja B. Toista käytetään kaikkialla paitsi esim. USA:ssa ja Japanissa. Tavitsisin…

Kysytty

hei,

miksi merenkulun lateraalijärjestelmiä on kaksi kappaletta eli järjestelmät A ja B. Toista käytetään kaikkialla paitsi esim. USA:ssa ja Japanissa.
Tavitsisin asiaan selkoa ennen keskiviikkoa klo 10....
siis miksi niitä on luotu 2 samalaista järjestelmää utta joissainpäin maailmaa noudatetaan viittoja päinvastoin kuin esim. meillä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Merenkulkuhallituksen (nyk. Merenkulkulaitos), julkaisusta, "Viitoitusjärjestelmä A, Yhdistetty kardinaali- ja lateraalijärjestelmä", todennäköisesti vuodelta 1977, löytyy seuraavaa historiatietoa A- ja B-viitoitusjärjestelmistä:
Vuonna 1975 oli maailmassa käytössä yli 30 erilaista viitoitusjärjestelmää, joista monet olivat keskenään täysin ristiriitaiset.
Erimielisyys koski ensinnäkin valotunnusten käyttötapaa. Eräät maat käyttivät punaista valoa väylän vasemmalla puolella ja toiset sen oikealla puolella.
Toinen erimielisyys koski sitä, minkä periaatteen mukaan merimerkit tulisi asettaa osoittamaan väylää. Useimmat valtiot olivat omaksuneet lateraalijärjestelman, jonka mukaan merkit osoittavat väylän oikeata ja vasenta puolta, sovitun kulkusuunnan mukaisesti. Useat maat käyttivät kuitenkin myös kardinaalijärjestelmää, jossa vaarakohteet osoitetaan kompassijaotuksen mukaisesti asetetuilla poijuilla tai viitoilla.
Genevessä laadittiin vuonna 1936 sopimus, jolla pyrittiin yhtenäistämään viitoitusjärjestelmää. Tämä sopimus suositteli joko kardinaali- tai lateraalimerkkejä, mutta piti näitä kahtena erillisenä järjestelmänä. Lateraalijärjestelmässä punaista väriä käytettäisiin vasemmalla puolella. Geneven sopimusta ei koskaan ratifioitu toisen maailmansodan syttymisen vuoksi.

Suuri osa Pohjois- ja Etelä-Amerikan mantereen valtioista sekä muutamat Tyynen valtameren valtiot suosivat "punainen oikealla" -periaatetta vastakohtana eurooppalaiseen "punainen vasemmalla" -periaatteeseen, ja ne käyttävät ainoastaan lateraalijärjestelmää.

IALA (International Association of Lighthouse Authorities) perusti vuonna 1965 kansainvälisen teknisen komitean ehdottamaan ratkaisua.
Yksimielisyyden saavuttamiseksi komitea päätti laatia kaksi sääntöjärjestelmää. Toisessa on punainen vasemmalla puolella, ja siinä käytetään sekä kardinaali- että lateraalimerkkejä. Toisessa on punainen oikealla puolella, ja siinä käytetään yksinomaan lateraalimerkkejä.

Näitä sääntöjärjestelmiä nimitetään seuraavasti:
Järjestelmä A -Yhdistetty kardinaali- ja lateraalijärjestelmä. Punainen vasemmalla.
Järjestelmä B -Lateraalijärjestelmä. Punainen oikealla