Miksi kutsutaan taiteen muotoa jota mm. esim. Laurel Burch ja Un Kolor Distinto käyttävät? Etenkin pidän heidän töistään joissa on ihmisiä. Suosittele…

Kysytty

Miksi kutsutaan taiteen muotoa jota mm. esim. Laurel Burch ja Un Kolor Distinto käyttävät? Etenkin pidän heidän töistään joissa on ihmisiä. Suosittele mielellään lisää taiteilijoita joilla samanlainen tyyli, etenkin ihmisisitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän kysymykseen saimme apua Kuvataideakatemian kirjastosta. Sieltä vastattiin, että Un Kolor Distinto -taiteilijaduon töiden voidaan katsoa edustavan katutaidetta, englanninkielinen termi on street art. Katutaiteesta voi lukea tarkemmin esim. https://uniarts.finna.fi/Record/arsca.424008

Laurel Burchin taiteesta ei kirjaston kokoelmissa ole tietoa. Internetissä nähtävillä olevien töiden pohjalta ainakin osan hänen teoksistaan voidaan nähdä edustavan naivismia.

Helmet-kirjastojen kokoelmissa olevia katutaidetta tai naivismia esitteleviä teoksia voi etsiä helmet-haulla (www.helmet.fi) hakusanoilla katutaide ja naivismi. Suomalaisia naivistisia taidemaalareita ovat esim Alice Kaira, Andreas Alariesto, Martti Lehto ja Annukka Grönlund.