Miksi kunnallis- ja eduskuntavaaleissa vaalitoimitsijat valitaan puoluejäsenmäärien mukaan (eikä esimerkiksi puolueisiin kuulumattomia huomioida) vaikka suurin…

Kysytty

Miksi kunnallis- ja eduskuntavaaleissa vaalitoimitsijat valitaan puoluejäsenmäärien mukaan (eikä esimerkiksi puolueisiin kuulumattomia huomioida) vaikka suurin osa Suomen väestöstä ei ole minkään puolueen jäsen ja vaaleissa on kyse yleisestä yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta?

Vastaus

Vastattu

Vaalilain 17 §:n mukaan tosiaan " Sekä vaalilautakunnan että vaalitoimikunnan jäsenten, että niiden varajäsenten tulee mahdollisuuksien mukaan edustaa asianomaisessa vaalipiirissä edellisissä eduskuntavaaleissa ehdokkaita asettaneita puoluerekisteriin merkittyjä puolueita. Vaalilautakuntien ja vaalitoimikuntien poliittista edustavuutta tarkastellaan erikseen jäsenten ja varajäsenten kohdalla. Näin tehdään myös tasa-arvolain soveltamisessa. Sekä varsinaisissa jäsenissä että varajäsenissä on siis oltava naisia ja miehiä kumpiakin vähintään 40 %."

Vaalitoimitsijoiden valitseminen rekisteröityjen puolueitten edustajien joukosta tähtää sekä keskinäiseen valvontaan että pyrkii varmistamaan kansalaisten näkemyksiä tasapuolisesti edustavaan toimitsijajoukkoon. Nykyään myös sukupuolten on oltava edustavasti mukana, missään ei voi vallita ukko- tai akkavalta.

Todennäköisesti puolueisiin turvaudutaan myös sen varmistamiseksi, että vaalitoimitsijat saadaan kohtuullisella vaivalla hankittua ja että joku on tehnyt alustavaa pätevyyskarsintaa. Jos tehtävät olisivat täysin vapaan haun piirissä, valtio tai kunnat joutuisivat suorittamaan mittavan ja kalliin valintaprosessin, joka nyt on siirretty puolueorganisaatioiden vastuulle.

On myös huomattava, että vaalitoimitsijan työ ei saa sisältää yhteiskunnallista vaikuttamista. Vaaliorganisaation jäsenten täytyy kaikissa toimissaan noudattaa puolueettomuutta. Juuri tämän varmistamiseksi toimitsijat edustavat kaikkia edellisissä vaaleissa edustettuina olevia puolueita, joten esimerkiksi paikallinen mahtipuolue ei voi käyttää virallista vaaliorganisaatiota omaksi hyväkseen. Sitoutuminen vaalitoimitsijaksi estää yhteiskunnallinen vaikuttamisen vaalien edellä. Puolueet pystyvät tätä käytännössä myös valvomaan paremmin kuin satunnaisten kansalaisten kohdalla olisi mahdollista.

Sinänsä on aivan perusteltua ajatella, että demokratian toteutumisen näkökulmasta täytyisi vaalivirkailijan toimen olla kenen tahansa täysivaltaisen kansalaisen ulottuvilla. Suomessa on kuitenkin päädytty nykyiseen puoluevaltaiseen järjestelmään ja tämä puolueitten keskeinen rooli näkyy monissa muissakin poliittisen järjestelmän määräyksissä. Mikään ei estä kansanedustajia muuttamasta näitä lakeja, mutta muutoksen taakse pitäisi löytää parlamentaarinen enemmistö. Nykyinen tilanne näyttää puolueita tyydyttävän, eikä vakavia yrityksiä lain muuttamiseksi ole tietääkseni tehty.

Heikki Poroila