Miksi Kokoomuksen ja SDP:n hallitus on nimeltään juuri sinipunahallitus? Eikö se voisi olla myös punasinihallitus vai perustuuko tuo sanaan sinipunainen, joka…

Kysytty

Miksi Kokoomuksen ja SDP:n hallitus on nimeltään juuri sinipunahallitus? Eikö se voisi olla myös punasinihallitus vai perustuuko tuo sanaan sinipunainen, joka tarkoittaa violettia? Olen myös yrittänyt miettiä huvikseni vaihtoehtonimitystä punamullalle. Tietysti sellainen sana kuin punamulta on muutenkin olemassa, eli välttämättä ei löytyisikään sopivaa sanaa, jossa alussa olisi viher ja lopussa jokin sosiaalidemokraatteihin liittyvä sana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Poliittisena terminä "sinipunahallitus" (oikeusto ja vasemmisto) seuraa epäilemättä suomen kielen tapaa ilmaista violetin värin muodostamat värit tässä järjestyksessä ("sinipunainen"). "Punamulta" viittaa perinteisesti vasemmiston ja keskustan liittoon, joten nykyisen puoluekentän värisymboleistä "vihreä" veisi mielikuvan väärään suuntaan.

Heikki Poroila