Miksi kirjojen viimeistelyssä kestää usein niin kauan?

Kysytty

Miksi kirjojen viimeistelyssä kestää usein niin kauan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjä viitannee tässä siihen aikaan, joka kuluu uutuuskirjan saapumisesta kirjastoon ja siihen, että uutuus saadaan lukijoiden käyttöön. "Niin kauan" on tietysti suhteellinen käsite, oletan tässä, että kärsimätön odottaja tarkoittaa sillä "liian kauan".

Yksittäisen kirjan käsittelyssä on useita sinänsä pieniä työvaiheita, jotka kaikki vaikuttavat toimitusnopeuteen. Kirjan saapuminen täytyy merkitä tilausjärjestelmään, sitten se luetteloidaan ja rekisteröidään yksittäisenä lainattavana niteenä teknisesti. Yleensä kirja myös suojataan kulutukselta muovilla ja leimoin merkitään tietyn kunnan tai kirjaston omaisuudeksi. Jos mitään yllättävää ei tapahdu, yksittäisen kirjan käsittely ei montaa kymmentä minuuttia kestä.

Siihen, miten nopeasti kirjasto todellisuudessa siirtyy välittäjän pahvilaatikosta lainaajan käsiin, vaikuttavat kuitenkin myös monet muut niukkuustekijät. Kirjastoissa on rajallisesti työntekijöitä ja mitä pienemmästä kirjastosta on kyse, sitä vähemmän tekeviä käsiä on. On myös hiljaisempia ja työläämpiä aikoja, kuten esimerkiksi syksyisin, jolloin joulumarkkinoille tarkoitetut kirjat tulevat kirjastoon usein valtavana tulvana. Eivät kirjastot tahallaan hidastele, mutta jos yhdellä ihmisellä on käsiteltävänä esimerkiksi sata nidettä, jonkun kohtalona on tulla käsitellyksi viimeisenä eli todennäköisesti tuntien kuluttua.

Jos sattuu tietämään, että jokin uutuus on kirjastoon jo saatu, mutta omat hermot eivät kestä odottelua, voi aina kysyä, onko jotain erityisiä syitä siihen, miksi kirja ei ole jo kierrossa. Kaikissa Suomen kirjastoissa henkilökunnan yhteisenä tavoitteena on toki saada kaikki uutuudet mahdollisimman nopeasti lukijoiden käyttöön. Käytännön syistä ne täytyy kuitenkin käsitellä jossain järjestyksessä eivätkä kaikki "valmistu" samalla sekunnilla. Tahallista hidastelua tuskin esiintyy, siitä ei ole kenellekään iloa.

Heikki Poroila