Miksi kappaleessa Kotiviini sanotaan, että "tein sulle kotiviinin mansikoista vain, kirsikoista, omenoista rakkaus rinnassain"? Eli kuulostaa ensin siltä, että…

Kysytty

Miksi kappaleessa Kotiviini sanotaan, että "tein sulle kotiviinin mansikoista vain, kirsikoista, omenoista rakkaus rinnassain"? Eli kuulostaa ensin siltä, että hän teki sen vain mansikoista, mutta heti perään sanotaan, että teki myös kirsikoista ja omenoista. Eli tekikö vain mansikoista vai ei?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Vain" on yleinen täyte- ja riimittelysana suomenkielisessä runoudessa ja laululyriikassa. Tässäkin laulussa rimmaavat "vain" ja "rinnassain", joten luultavasti tämä hienoinen asiavirhe on käännöstekninen seikka. Saattaahan toki olla, että ensimmäinen viini on tehty vain mansikoista, sitten rakkaus on saanut tekemään sitä lisää omenoista ja kirsikoista!

16 ääntä

Kommentit

Sanajärjestyskysymys varmaan. Mieti "tekaisinpa vain tuossa ohimennen...".

Ei siis tehnyt ainoastaan mansikoista, vaan teki, vain.