Miksi Kansallismuseon katossa olevassa versiossa Akseli Gallen-Kallelan maalauksesta "Ilmarinen kyntää kyisen pellon", Ilmarisella on yläruumiinsa suojana…

Kysytty

Miksi Kansallismuseon katossa olevassa versiossa Akseli Gallen-Kallelan maalauksesta "Ilmarinen kyntää kyisen pellon", Ilmarisella on yläruumiinsa suojana bysanttilaistyylinen lamellaarihaarniska rengaspanssarin tai levyhaarniskan (jollainen hänellä on jalkojensa suojana) sijaan? Muissa näkemissäni versioissa, jotka Gallen-Kallela samasta aiheesta maalasi, se puuttuu eikä Ilmarisella näy yläruumiin suojana olevan haarniskaa laisinkaan, joten miksi se on lisätty Kansallismuseon versioon, ja miksi ihmeessä nimenomaan lamellaarihaarniska?

Vastaus

Vastattu

Tällaista tietoa löytyi: "Gallen-Kallela toteutti maalauksen kaksi kertaa osana neljän Kalevala-aiheisen freskon kokonaisuutta: Ensin Pariisin maailmannäyttelyn 1900 Suomen paviljonkiin, ja toisen kerran Kansallismuseoon Helsinkiin. Freskoja varten Gallen-Kallela maalasi aiheesta myös luonnoksia."

Tätä asiaa kannattaa kysyä suoraan Kansallismuseosta, heillä on varmasti paras asiantuntemus ja tiedot kyseisestä teoksesta.

Laitan vielä linkin Kansallismuseon sivuille:

https://www.kansallismuseo.fi/fi/yhteystiedot

Puhelinvaihde, puh. 0295 33 6000 (ma–pe klo 8–16.15)