Otsikko
Leimauslaitteiden lukuteho?

Kysytty

Miksi HSLn bussissa olevat lipun leimauslaitteet välillä leimaavat kk-kortin keinonahkaisen lompakon läpi ja toisinaan ei? Onko kyse jollain tapaa laitteen tehosta ja millaisesta, jos niin on?

Vastaus

Vastattu

Myös meillä kirjastossa on käytössä erilaisia etäluettavia tarroja ja kortteja. Helmet-kirjastojen kirjoissa käytetään etäluettavia RFID-tarroja, ja ainakin niiden lukuteho vaihtelee käytössä olevan laitteen tehon ja kansien materiaalin mukaan. Jos kansissa on paljon metallia, kirjan sisällä olevaa tarraa on vaikea saada luettua. Saattaa olla, että HSL:n laitteiden teho vaihtelee.

Lisäksi kyse voi olla siitä, onko matkakortti lompakossa aivan reunassa vai onko sen ja lukulaitteen välissä esimerkiksi muita kortteja. Itselläni esimerkiksi on lompakossa useita etäluettavia kortteja, ja usein laite yrittää lukea juuri uloimpana olevaa korttia. Toisaalta jotkin lompakossa olevat esineet voivat estää etälukemista.

Tuossa voi siis olla mahdollisia selityksiä, mutta jos haluat tarkempaa tietoa HSK:n laitteiden teknisistä yksityiskohdista, suosittelisin kysymään suoraan HSL:n suunnasta asiaa. Sen yhteystietoja löytyy osoitteesta https://www.hsl.fi/hsl/hsl-organisaationa/yhteystiedot.