Miksi Eiran/Punavuoren alueella ei ole omaa kirjastoa? Siinä oli joskus pieni kirjasto mutta miksi se lakkautettiin? Tänne pitäisi saada oma kirjasto!…

Kysytty

Hei! Miksi Eiran/Punavuoren alueella ei ole omaa kirjastoa? Siinä oli joskus pieni kirjasto mutta miksi se lakkautettiin? Tänne pitäisi saada oma kirjasto! Rikhardinkatu on liian kaukana. Ruoholahdessa on oma kirjasto, miksi täällä ei ole?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos kysymyksestäsi. Koska se käsitteli Helsingin kirjastoverkon tulevaisuutta, kysyin asiaa Helsingin kirjastopalveluiden johtajalta Katri Vänttiseltä. Hän vastasi näin:

Helsingin kaupunginkirjaston palveluverkossa on tavoitteena, että kirjastot sijaitsevat mahdollisimman lähellä asukkaita ja että jokainen pääsisi kirjastoon 15 minuutissa julkisella liikenteellä tai kävellen. Kaupungin kirjastoverkko on kehittynyt yli 160 vuoden aikana, ja kattaa kaupunginosat kohtalaisen tasapainoisesti. Kantakaupungin kirjastoverkko on kaikkein tihein.

Kaupungin vastuulliseen toimintaan kuuluu tarkka harkinta omien kiinteistöjen ylläpitoon tai ulkopuolelta vuokrattujen tilojen vuokrasopimuksiin liittyen. Punavuoren kirjaston viimeisin sijainti oli vuokrakiinteistössä, ja vuokrasopimus katsottiin tarkoituksenmukaiseksi purkaa 2000-luvun alkuvuosina.

Toiveita uusista kirjastoista ymmärrettävästi tulee eri puolilta kaupunkia, viime vuosina erityisesti uusilta ja kasvavilta asuinalueilta kuten Kalasatama ja Kruunuvuorenranta. Punavuoren kirjasto ei kuulu palveluverkon kehittämissuunnitelmiin. Vaikka omassa kaupunginosassa ei nykyään ole kirjastoa, Punavuoren ja Eiran asukkailla on kohtalaisen lyhyt matka Jätkäsaaren kirjastoon, Rikhardinkadun kirjastoon tai Keskustakirjasto Oodiin.