Miksi Eduskunnan nimi on "Eduskunta"? Miksi sen nimi ei ole "valtiopäivät"? Oliko aikoinaan harkittu muita nimiä kun perustettiin parlamenttia? Eduskunta…

Kysytty

Miksi Eduskunnan nimi on "Eduskunta"? Miksi sen nimi ei ole "valtiopäivät"? Oliko aikoinaan harkittu muita nimiä kun perustettiin parlamenttia?

Eduskunta kokoontuu valtopäiville. Ruotsin ja Venäjän vallan aikana säädyt kokoontuivat valtiopäiville. Eikös näin olisi voitu ottaa parlamentin nimeksi "valtiopäivät"? Ruotsin parlamentin nimi on valtiopäivät.

Toinen mikä kävi mielessä on sana "käräjät", mikä on vanha kokoontumista kuvaava sana. Eikös vaikka "kansankäräjät" tai "suurkäräjät" olisi ollut sopiva nimi?

Jos kunnissa on valtuustot, miksei sitten parlamentti olisi myös valtuusto, esim. kansanvaltuusto? Ennen valtuustoja kunnissa oli kuntakokous, joten tämän perusteella parlamentin nimi voisi olla kansankokous.

Vastaus

Vastattu

Vuodesta 1863 alkaen suomeksi alettiin käyttää muotoa Valtiopäivät. Sana Eduskunta yleistyi tämän jälkeen. Kantana sana edusmies.  Europaeus sankirjassaan: Representation=edus-kunta. Myöhemmin 1896 Ståhlberg katsoi, että kansaneduskunta oli osuva vastine ilmaukselle nationalrepresentation. Eduskunta hyväksyttiin virallisesti valtiopäivien nimeksi vuonna 1906 eduskuntakomitean mietinnössä (VPJ 2§). Aiheesta lisää mm. teoksessa Käsitteet liikkeessä (2003), Ismo Pohjantammi artikkelissaan Edustus, erityisesti sivuilla 371-374, otsikon Valtiopäivät vai eduskunta, alla.