Otsikko
Miksi Astrid Lindgrenin ensimmäinen lapsi (Lasse?) oli ensimäiset vuodet orpokodissa?

Kysytty

Miksi Astrid Lindgrenin ensimmäinen lapsi (Lasse?) oli ensimäiset vuodet orpokodissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Astrid Lindgren synnytti ensimmäisen lapsensa, Lassen, (Lars) 4. joulukuuta 1926. Hän oli silloin 19-vuotias. Hän ei ollut halunnut naimisiin lapsensa isän kanssa ja muutti pois kotoaan, koska ei halunnut tuottaa raskaudellaan häpeää vanhemmilleen. Siihen aikaan oli useimpien mielestä häpeällistä olla avioton äiti. Koska Astrid Lindgrenillä ei ollut työtä eikä omaa asuntoa lapsen syntymän aikoihin, hänen oli pakko antaa lapsi kasvatuskotiin, ei siis orpokotiin tai lastenkotiin. Lindgren ikävöi poikaansa koko ajan ja kävi usein katsomassa häntä Kööpenhaminassa, jossa kasvatusäiti asui. Hän näki jopa nälkää, koska käytti rahansa mieluummin Kööpenhaminan-matkoihin kuin ruokaan.

Kasvatusäiti hoiti Larsia kolme vuotta. Sitten hän sairastui, ja Astrid Lindgren haki lapsen luokseen Tukholmaan, jossa silloin asui. Hän oli suorittanut sihteerintutkinnon ja saanut töitä, omaa asuntoa hänellä ei vieläkään ollut. Vuokraemäntä hoiti Lassea päivisin, kun äiti itse oli töissä. Vaikka olosuhteet olivat edelleen vaikeat, Astrid Lindgren oli onnellinen saatuaan lapsensa luokseen.

Lähteet:
Koski, Mervi: Ulkomaisia satu- ja kuvakirjailijoita BTJ Kirjastopalvelu 1998
Astrid Lindgren: elämän kuvat WSOY 2007

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jens Andersenin laatima Lindgren-elämäkerta "Tämä päivä, yksi elämä" selostaa tämänkin vaiheen perusteellisesti. Suomennos ilmestyi v. 2015. - Kirjaston vastaaja huomauttaa ettei Astrid Lindgrenillä ollut Tukholmassa omaa asuntoa. Eiköhän niihin aikoihin vuokralla asuminen ollut tavallista muuallakin kuin Ruotsin pääkaupungissa?

Tanskalaisen kirjallisuudentutkijan Jens Andersenin kirja esiteltiin Helsingin Sanomissa 17.1.2015 jo ennen suomennoksen ilmestymistä. Toimittaja käyttää Kööpenhaminan-vaiheesta nimityksiä sijaiskoti ja sijaisäiti. Pitkässä artikkelissa hän selostaa elämäkerran sisältöä muiltakin osin monipuolisesti.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000002793029.html (tilaajille)

Lindgren-yhtiön englanninkielisillä sivuilla Lassen kerrotaan olleen Tanskassa kolme vuotta "as the foster son of Mrs Marie Stevens".

Sittemmin Ruotsissa tehtiin Astrid-niminen elokuva tästä elämänvaiheesta. Lehtitietojen mukaan Lindgrenin perilliset eivät pitäneet elokuvan ideasta, koska Astrid itsekään ei halunnut puhua vaikeimmista vuosistaan eikä tehdä eroa eri liitoista syntyneiden lastensa välillä; Astridin mentyä naimisiin vaihdettiin esikoisellekin sukunimeksi Lindgren.

Asiasanoitus: Kirjaston vastauksen lopussa oleva linkki "Lindgren Astrid" ei toimi.