Otsikko
Miksi ajokortti ei käy henkilötodistuksesta? Mitä siitä puuttuu ollakseen henkilötodistus? Eikö sitä puuttuvaa palasta voisi jatkossa ajokortteihin lisätä…

Kysytty

Miksi ajokortti ei käy henkilötodistuksesta? Mitä siitä puuttuu ollakseen henkilötodistus? Eikö sitä puuttuvaa palasta voisi jatkossa ajokortteihin lisätä ettei tarvitsisi niin monia kortteja olla? Jos ei, niin miksi?

Vastaus

Vastattu

Vuoden 2019 alusta tullut lainmuutos aiheutti sen, että ajokorttia ei tosiaan ole enää voinut käyttää samalla tavalla henkilöllisyystodistusena kuin aikaisemmin. Esimerkiksi pankkitunnuksia, passia tai henkilökorttia haettaessa ajokortti ei enää kelpaa henkilöllisyystodistukseksi, vaan siihen tarvitaan vahva ja luotettava ensitunnistautuminen.

Ajokortin ensisijainen tarkoitus on osoittaa, että kortin haltijalla on ajo-oikeus. Sitä ei ole suoranaisesti tarkoitettu alunperinkään henkilöllisyyden todistamiseen. Ajokortti ei myöskään kerro esimerkiksi henkilön kansalaisuutta, joka on oleellinen tieto esimerkiksi matkustettaessa. Lisäksi ajokortin voimassaoloaika on usein hyvin pitkä, jolloin kuvasta voi olla hyvin vaikea varmentaa oikea henkilöllisyys. Väärällä tunnistautumisella tai väärinkäytöksellä voi olla vakavia seuraamuksia.

Valitettavasti en osaa antaa vastausta siihen, miksi ajokorttiin ei voida lisätä puuttuvaa palasta, joka passissa ja henkilökortissa on.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että monet paikat hyväksyvät vielä ajokortin tunnistautumiseen, mutta se kannattaa varmistaa suoraan siinä instanssissa, jossa aikoo asioida.

Aiheesta voi lukea lisää esimerkiksi täältä: https://www.poliisi.fi/luvat/kysymyksia_ja_vastauksia

5 ääntä

Kommentit

Ajokortti kelpaa kaikissa samoissa paikoissa kuin ennekin, PAITSI ei silloin kun hateaan henkilökorttia, passia, pankkitunnuksia tai puhelimen SIM-korttia, joka sisältää mobiilivarmenteen. Kaikissa muissa paikoissa voi edelleen käyttää henkilökorttia samaan tarkoituksen kuin ennenkin.

Tämä liittyy ns. vahvan tunnistautumisen käyttöön. Uuden tunnistautumisvälineen voi hankkia vain käyttämällä vahvaa tunnistautumista. Jos tunnistautumisvälinettä ei ollenkaan vielä ole, sellaisen hankintaan saa ohjeet poliisilta.

Sellainen mietityttää, että näin ollen kuinka esimerkiksi poliisi voi olla henkilöllisyydestä varma, kun ajokorttia tarkastaa?
Jos ei ole henkilökorttia, ei voi todistaa henkilöllisyyttä. Jos on henkilökortti, se todistaa autoa ajavan olevan juuri tämä henkilö, mutta onko se sama henkilö, joka on ajokortissa, koska ajokortti ei ole validi kortti todistamaan henkilöllisyyttä.