Mikäli koronavirusepidemia saa tartuntatauti- tai valmiuslain pohjalta "uuden statuksen" muuttuko samalla työnantajan velvollisuudet turvata työympäristö…

Kysytty

Mikäli koronavirusepidemia saa tartuntatauti- tai valmiuslain pohjalta "uuden statuksen" muuttuko samalla työnantajan velvollisuudet turvata työympäristö turvalliseksi työntekijälle?

Vastaus

Vastattu

Hei,

kirjastot ovat kirjastoja, eivätkä  asianajotoimistoja.  Ne eivät voi vastata kysymyksiin, jotka edellyttävät laintulkintaa. Kirjastot antavat käyttöönsä lainvalmisteluun liittyviä asiakirjoja, mutta ne eivät voi ottaa kantaa siihen, miten lakia yksittäistilanteessa tulkitaan tai sovelletaan. Tällaisiin kysymyksiin vastaavat esimerkiksi lainvalmistelijat.

Tässä tapauksessa sovellusohjeet tulevat todennäköisesti joko sosiaali- ja terveysministeriöstä tai työ- ja elinkeinoministeriöstä. Kannattaa siis olla yhteydessä näihin tahoihin.