Mikähän on ahtaamisen ja ahtaajan alkuperä? Onko ahtaus peruja laivan ahterista, tilan ahtaudesta vaiko jostain muusta? Kyselen siis sanan etymologiaa, ja…

Kysytty

Mikähän on ahtaamisen ja ahtaajan alkuperä? Onko ahtaus peruja laivan ahterista, tilan ahtaudesta vaiko jostain muusta? Kyselen siis sanan etymologiaa, ja lähdettä, mistä luotettavia etymologisia tietoja voisi löytää.

Vastaus

Vastattu

Ahtaa on ikivanha suomalainen sana, joka on alunperin tarkoittanut ripustaa tai panna kuivamaan (viljaa riiheen, verkkoja vapeille ym.) Myöhemmin sana on tarkoittanut myös ansojen virittämistä, tunkemista ja täyteen sullomista.

Ahdas on vanha balttilaisperäinen sana, joka on ehkä vaikuttanut ahtaa-sanan merkityksen muuttumiseen.

Ahteri on vanha murteellinen perää tai takaosaa tarkoittava sana.

Lähteet:

Suomen kielen etymologinen sanakirja 1 (Suomalais-ugrilainen seura, 3.p. 1978)

Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen sanakirja (WSOY, 5.p. 2011)

6 ääntä

Kommentit

Kiitos mainiosta vastauksesta. Vanhimmista perusta minulla ei ollut lainkaan tietoa tätä ennen. Jäin vielä miettimään mistä lienee tullut laivan ahtaajan ammattinimike. Kiitos läheistä! :)