Mikähän mahtaisi olla lapsuudestani muistamani piirroselokuva: Siinä jokin ilmeisen varakas mies omisti jonkin modernin hyvin varustellun talon jossa kaikki…

Kysytty

Hei! Mikähän mahtaisi olla lapsuudestani muistamani piirroselokuva: Siinä jokin ilmeisen varakas mies omisti jonkin modernin hyvin varustellun talon jossa kaikki toimi sähköllä. Sitten jostain syystä tuli jokin yleinen energiakriisi (?) mm. autoja veti lehmät ja vuohet ym. eläimet. Mies alentui jotenkin alkukantaiselle asteelle asuinmuodossaan. Elokuva oli piirrostyyliltään hyvin samanlainen kun tsekkiläisen Zdeněk Milerin Myyrä-piirroselokuvat ja epäilen että oli sen tuotantoyhtiön tekeleitä. Hämärä mielikuva että teos saattoi löytyä myös kuvakirjana? Mahdollista on myös että elokuva oli jonkin toisen piirrosfilmin kanssa samassa, esimerkiksi Myyrän tms. VHS:kasettiaikaa oli kuitenkin

Vastaus

Vastattu

Kuvausta vastaavaa animaatiota ei ole etsinnöistä huolimatta löytynyt. Lähetän kysymyksen vielä valtakunnalliselle kirjastoammattilaisten sähköpostilistalle, josko siellä joku tietäisi. Asiaa voisi kysyä myös KAVIn kirjastolta. KAVIn sisäinen Tenho-tietokanta sisältää "Suomessa valmistettujen tai elokuvateatterissa esitettyjen ulkomaisten elokuvien filmografisia ja ensi-iltatietoja sekä suomen- ja ruotsinkielisiä nimiä", joten Suomessa julkaistun VHS-kasetin tiedot voisivat löytyä sieltä. https://kavi.fi/erikoiskirjasto-sornaisissa/yhteystiedot/