Mikähän mahtaa olla nimen Paju historia? Mistä se voisi olla lyhenne/muunnos? VRK:n tilastojen mukaan se on sekä miehen että naisen nimi.

Kysytty

Mikähän mahtaa olla Paju nimen historia? Mistä voisi olla lyhenne/muunnos? VRK:n tilastojen mukaan sekä miehen, että naisen nimi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Essi Outinen on tehnyt Helsingin yliopistoon pro gradu-tutkielman "Muinaissuomalaiset henkilönnimet nykykäytössä. Käyttö, assosiaatiot ja asenteet" (2018), jossa on tutkittu mm. nimeä Paju.

Outisen mukaan Paju on muinaissuomalainen luontoaiheinen henkilönnimi. Se herättää mielleyhtymiä pajupuusta ja pajupuun ominaisuuksista, esimerkiksi pajupuun sitkeydestä ja taipuusuudesta. Nykyisin nimeen voi liittyä mielikuvia kokonaisesta elämäntavasta ja ajatusmaailmasta, jota nimenkantajien ajatellaan edustavan. Henkilömielikuvissa Paju mielletään usein nuoreksi aikuiseksi tai lapseksi.

Outinen kirjoittaa: " Etunimi Paju ei esiinny tutkimissani kirkonkirjoissa kertaakaan. Myöskään Väestönrekisterikeskuksen tiedoissa ei ole yhtään 1800-luvulla syntynyttä 1960-luvulla elossa ollutta Pajua. Ei voida kuitenkaan varmistaa, etteikö muutamia nimeämisiä olisi ollut. 49 Nimeä Paju on Väestörekisterikeskuksen tietojen mukaan annettu vähäisiä määriä 1900-luvun vaihteessa ja 1900-luvun jälkipuoliskolta nykypäivään. Väestörekisterikeskuksen tiedot ovat jälleen vähäisten esiintymien kohdalla vain suuntaa antavia. Voidaan päätellä, että naisia on nimetty 1900-luvulla 21–29 ja miehiä 3–15. Suosituin Paju on ollut 2000-luvulla tyttölapsen nimenä 83:lla nimeämisellä. Sitä on kuitenkin annettu 2000-luvulla myös viidelletoista poikalapselle, joten sen profiili voitaisiin nähdä sukupuolineutraalina." (s. 48-49).

Kati Outisen pro gradu-tutkielma Muinaissuomalaiset henkilönnimet nykykäytössä. Käyttö, assosiaatiot ja asenteet on vapaasti luettavissa verkossa osoitteessa: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/235694