Otsikko
Mikähän kolikko/mitali, toisella puolella Kyösti Kallion kuva? Toisella puolella reunalla lukee säästöpankkiviikko 1963 keskellä ympyrä jonka sisällä…

Kysytty

Mikähän kolikko/mitali, toisella puolella Kyösti Kallion kuva?
Toisella puolella reunalla lukee säästöpankkiviikko 1963 keskellä ympyrä jonka sisällä linnoituksentorni ja vuosiluku 1822 ja siinä keskellä S kirjain tai numero 5.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löytämäsi mitali on kuvanveistäjä Kalervo Kallion (1909-1969) muotoilema Säästöpankkiviikon 1963 mitali. Mitalin toisella puolella on presidentti Kyösti Kallion profiilikuva ja toisella puolella oleva kuva on Säästöpankin tuonaikainen liikemerkki S-kirjaimineen. Liikemerkissä oleva vuosiluku 1822 tarkoittaa ensimmäisen suomalaisen säästöpankin, Turun säästöpankin perustamisvuotta. Säästöpankkiviikon mitaleita ilmestyi vuosittain vuodesta 1959 vuoteen 1967, presidenttisarjan mitalit ovat vuosilta 1961-1967. Kaikista säästöpankkimitaleista on luettelo, kuvat ja lyöntimäärät osoitteessa: http://www.netikka.net/jmi/sp_mitalit/sp_mitali.html

Kuvanveistäjä Kalervo Kallio oli presidentti Kyösti Kallion poika. Hänestä saat lisätietoja esim. osoitteesta: http://www.kirjastovirma.net/henkilogalleria/kallio_kalervo/

Lähteenä myös teos: Aarne Laitakari: Suomen mitalit 1936-1968 (Weilin+Göös, 1969)

7 ääntä

Kommentit

Presidenttisarjan kolikot on kylläkin vuosilta 1960-1967. Ei siis 1961-1967.