Mikä viestintä- tai oppimistyyli on olemassa visuaalisen, auditiivisen, kinesteettisen ja taktiilisen tyylin lisäksi? Tyyli saattaa olla d-alkuinen, mutta en…

Kysytty

Mikä viestintä- tai oppimistyyli on olemassa visuaalisen, auditiivisen, kinesteettisen ja taktiilisen tyylin lisäksi? Tyyli saattaa olla d-alkuinen, mutta en ole varma siitä.

Vastaus

Vastattu

Oppimistyylien yleisen kolmijaon: auditiivinen, visuaalinen ja kinesteettis-taktiilinen lisäksi on muitakin jaotteluja.

Yksi tällaisista jaotteluista on peräisin henkilöltä nimeltä David Kolb, joka jakaa oppimistyylit neljään ryhmään:

- konvergentti (pragmaatikko, käytännön toimija)

- divergentti (pohtija)

- assimilatiivinen (teoreetikko)

- akkomodatiivinen (toimija)

Kolbin syklimallia on esitelty mm. täällä: https://www.tenviesti.fi/oppimistyylienkuvaus.htm

Tässä artikkelissa lisää aiheesta myös: http://www.oppi.uef.fi/uku/vopla/tiedostot/Laatukasikirja/verkkokurssi/opiskelutaidot/oppimaan4.pdf

Oppimistyylien kolmijaosta on lisätietoa tässä artikkelissa: http://www.oppi.uef.fi/uku/vopla/tiedostot/Laatukasikirja/verkkokurssi/opiskelutaidot/oppimaan3.pdf

Lisäksi oppimis- tai opettamistyylit voidaan jakaa induktiivisiin ja deduktiivisiin. Induktiivinen tarkoittaa yksittäisestä havainnosta yleiseen päättelyyn johtavaa tapaa. Deduktiivinen puolestaan tarkoittaa toisin päin tapahtuvaa päättelyä, eli yleistyksestä yksittäistapaukseen johdettua.

Hyviä kirjalähteitä, joissa kerrotaan oppimistyyleistä, on useita. Muun muassa näitä suosittelemme:

Tynjälä, Päivi: Oppiminen tiedon rakentamisena (1999), s. 111-127

Kokkinen, Annemari ym.: Aikuisen oppijan kirja (2008), s. 18-31

Vorderman, Carol ym.: Opiskelutaidot (2016), s. 21-22

sekä huomionarvoinen yleisteos tästä aiheesta on Rauste-von Wright, Maijaliisa: Oppiminen ja koulutus (2003, 9. uud.p.).

Kirjat löytyvät myös Lumme-kirjastojen kokoelmista.