Otsikko
Mikä vaakuna ?

Kysytty

Mikä vaakuna ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähetin kuvan ja kysymyksen Suomen Heraldiselle Seuralle, mutta sieltä ei ole vielä ehtinyt tulla vastausta.

Vaakuna tosiaan muistuttaa hieman Turun vaakunaa (liljat, A-muoto), mutta en lähde tässä arvuuttelemaan.

Kyseessä lienee kuitenkin valmistajan leima. Iltalehden artikkelissa (20.7.2020) huutokauppatalo Hagelstamin intendentti Thomas Luoma kertoo, että valmistajat ovat merkinneet valaisimia eri aikoina eri tavalla, ja joskus valmistajan leima puuttuu kokonaan. Luoman mukaan valmistajan leima on monelle ikään kuin taulun signeeraus, joka antaa varmuuden siitä, että kyseessä on aito, tietyltä aikakaudelta oleva valaisin. Leiman voi löytää tavallisesti rungon metalliosasta, pöytävalaisimissa jalkalaatan pohjasta. Lisäksi Luoma kertoo näin: "Harvinaisemmat valaisinmallit ja uniikit, mahdollisesti tilaustyönä valmistetut valaisimet ovat keräilijöille ne mielenkiintoisimmat kohteet. Niiden alkuperän selvittäminen voi olla pitkäjänteistä tutkimustyötä, monesti useita eri tietolähteitä käyttäen."

Lähde:

Iltalehti 20.7.2020. Tässä ovat halutuimmat valaisimet - aloittelijalta saatta jäädä kallisarvoinen yksityiskohta huomaamatta. https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/0d29c729-89d5-44b2-a433-b2b…. Viitattu 26.10.2020