Mikä ötökkä kyseessä, käveli tiskikaapin vieressä

Kysytty

Mikä ötökkä kyseessä, käveli tiskikaapin vieressä

Vastaus

Vastattu

Hei,

pyysin asiantuntija-apua Etelä-Karjalan Allergia- ja Ympäristöinstituutista. Kimmo Saarinen tunnisti lajin.

Kyseessä on heloviherikäs, Anthocomus rufus.

Lajitietokeskuksessa perustiedot lajista: https://laji.fi/taxon/MX.193420

Kimmo mainitsee myös, että lajin ensisijainen elinympäristö on ruovikot, joten laji ei varmasti ole minkään sortin tuholainen sisätiloissa.