Mikä on virallisesti korkein veren alkoholipitoisuus, joka on mitattu ajoneuvon kuljettajalta Suomessa? Jostain luin, että heinäkuussa 2002 mitattiin Vantaalla…

Kysytty

Mikä on virallisesti korkein veren alkoholipitoisuus, joka on mitattu ajoneuvon kuljettajalta Suomessa? Jostain luin, että heinäkuussa 2002 mitattiin Vantaalla kuljettajalta 6,7 promillea. Onko tuo ennätys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa kyllä tilastoidaan monipuolisesti alhokolinkäyttöä ja siihen liittyviä ongelmia. Tilasto löytyy verkostakin THL:n sivuilta: http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Paihteet/Paihdetilastovuosi… . Tietoa rattijuoppojen promillemääristä ei siitä kuitenkaan löydy. Muualtakaan en kaipaamaasi tietoa löytänyt.

Mainitsemasi veren alkoholipitoisuus vaikuttaa hyvin korkealta. Eri lähteiden mukaan jo 3 promillen humala saattaa aiheuttaa kokemattomalle alkoholinkäyttäjälle myrkytyksen, joka voi johtaa kuolemaan. Kokeneelle käyttäjälle arvo on 6-8 promillea.

Lähteet:
Päihdetilastollinen vuosikirja. 2011 : alkoholi ja huumeet (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2011)
Dahl, Päivi
Tästä on kyse : tietoa päihteistä (YAD, Youth Against Drugs ry, 2005)
Alkoholiriippuvuus (Duodecim, 2010)