Otsikko
Mikä on Villisian esi-isä? Koulua varten olen yrittänyt etsiä kuin kuuta nousevaa ja alan olla aika epätoivoinen. Kiitos jo etukäteen!

Kysytty

Mikä on Villisian esi-isä?
Koulua varten olen yrittänyt etsiä kuin kuuta nousevaa ja alan olla aika epätoivoinen.
Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Sikojen sukupuu on monimutkainen, ja eri sikalajit ovat risteytyneet keskenään useaan otteeseen. Villisian (Sus scrofa) kantamuodosta tiedetään, että se kehittyi Kaakkois-Aasiassa noin 2,5 miljoonaa vuotta sitten, minkä jälkeen se levisi Intiaan noin miljoona vuotta sitten ja sen jälkeen muualle Aasiaan ja Eurooppaan. Tälle kantamuodolle ei kuitenkaan mainita kirjallisuudessa mitään nimeä - mahdollisesti paleontologit eivät vielä ole löytäneet sen fossiilia.

Ks. esim. Frantz jne. (2015): The Evolution of Suidae, kappale Modern Wild Boar (Sus scrofa)