Kuinka monta poikasta pahkasika yleensä synnyttää kerralla? Kuinka vanhana pahkasika naaras tulee sukukypsäksi? Entä kuinka usein se saa poikasia ja kuinka…

Kysytty

Kuinka monta poikasta pahkasika yleensä synnyttää kerralla? Kuinka vanhana pahkasika naaras tulee sukukypsäksi? Entä kuinka usein se saa poikasia ja kuinka vanhaksi se voi saada poikasia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pahkasian pahnueiden koko vaihtelee ympäristöolojen mukaan yhdestä kahdeksaan - keskimäärin kerralla syntyy kolme porsasta. Poikueita voi olla kaksi vuodessa. Pahkasikanaaras saavuttaa sukukypsyyden 18 kuukauden ikäisenä. Pahkasiat elävät noin 12-15-vuotiaiksi. Vaikka vaihdevuosi-ilmiötä on havaittu muillakin nisäkkäillä kuin ihmisellä, se on eläinkunnassa hyvin harvinainen eikä sitä juurikaan ole tutkittu luonnollisessa ympäristössään elävillä villieläimillä. Voitaneen kuitenkin otaksua niiden säilyttävän lisääntymiskykynsä elämänsä loppuun saakka.

Lähteet:
Grzimek's animal life encyclopedia. Vol. 15, Mammals IV
Maailman eläimet. Nisäkkäät 2