Mikä on Viisasten Kivi?

Kysytty

Mikä on Viisasten Kivi?

Vastaus

Vastattu

Viisasten kivi on aine tai esine, jota alkemistit aikoinaan yrittivät valmistaa. Kiven uskottiin muuttavan muut metallit kullaksi. Vielä uutena aikana, jolloin moderni tiede syntyi, uskottiin että viisasten kivi voisi parantaa sairaudet ja tehdä ihmisestä kuolemattoman.

Myyttinen tarina löytyy nykypäivänä mm. monista fantasiakirjoista, joista kai tunnetuin on J.K. Rowlingin Harry Potter ja viisasten kivi. Jopa tieteessä myytti elää vahvasti, sillä esimerkiksi aivojen skannauksen ja siirtämisen kuvattuna tietokoneeseen uskotaan voivan tehdä ihmisestä kuolemattoman. Ks. Viisasten kivi. Wikipedia - https://fi.wikipedia.org/wiki/Viisasten_kivi

1 ääntä

Kommentit

Ks. myös www.kielitoimistonsanakirja.fi, hakusana kivi:
"kivi - - kappaleesta: kivenlohkare, -murikka, -siru tms.
Erik. - - Viisasten kivi alkemistien etsimä aine, jolla pystyttäisiin valmistamaan kultaa t. saavutettaisiin ikuinen nuoruus. Palkkaneuvotteluissa etsitään viisastenkiveä kuv. järkevää ratkaisua."