Otsikko
Mikä on Ukko Kivennavalta? Tuleeko muusta kuin urheilujoukkueesta alun perin?

Kysytty

Mikä on Ukko Kivennavalta? Tuleeko muusta kuin urheilujoukkueesta alun perin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ukko Kivennavalta tunnetaan keskikannakselaisista sanonnoista: "Tulkoo ukko vaik' Kivenavalt", "Ei pelätä, vaik' ois ukko Kivennavalt".

Sanonnalla viitataan kivennapalaisten taipumukseen kahinointiin ja periksiantamattomaan jääräpäisyyteen. Kivennapalaiset (kivennappoiset) saattoivat uhota: "Täs on ukko Kivennavalta!", ja jos joku lähti uhoajaa haastamaan sanottiin: "Myö ei pelätä, vaik tulkoo ukko Kivennavalt!"

Lähteet:
Kaivola, T. 1979. Kivennavalla: karjalaisia kertomuksia ja muistikuvia. Helsinki: SKS, s.227.

Okker, J. (toim.) 2004. A vot sano ryssä ja taas pussas: keskikannakselaisia sanontoja. Loimaa: Ooli, s. 92.

http://monivarinen.blogspot.fi/2013/12/tulkoon-ukko-vaikka-kivennavalta…