Otsikko
Mikä on transitionaaliobjekti?

Kysytty

Mikä on transitionaaliobjekti?

Vastaus

Vastattu

Lastenlääkäri ja psykoanalyytikko D. W. Winnicott  (1896–1971) kuvaa, miten vauva peukalon imemisen lisäksi tai asemasta voi keksiä muutakin touhua. Esim. vaatekappaleen nurkan nypläys rauhoittaa ja suojaa erityisesti nukkumaan mentäessä etenkin depressiivistyyppiseltä ahdistukselta. Näin kehittyy sellainen erityinen kohde, jota Winnicott kutsuu transitionaaliobjektiksi. Ehkä tunnetuin transitionaaliobjekti on rätti, josta Tenavat-sarjakuvan Eppu ei kerta kaikkiaan voi luopua. Transitionaaliobjekti menettää vähitellen merkitystään muiden mielenkiinnon kohteiden kasvaessa.
Kari Kurkela: Winnicott, raja, luova asenne http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/kurkela_winnicott.htm

Lapsi voi hädän hetkellä turvautua sisäistettyyn mielikuvaan äidistä tai isästä ja muistella poissa olevaa vanhempaansa. Tarvitaan siirtymävaihe, jonka aikana lapsella on ns. siirtymä- eli transitionaaliobjekti antamassa turvaa ja lohdutusta.
Jari Sinkkonen: Musiikki – yhtä aikaa yksilöllistä ja jaettua https://fisme.fi/wp-content/uploads/2017/08/Musiikki-%E2%80%93-yht%C3%A4-aikaa-yksil%C3%B6llist%C3%A4-ja-jaettua-Sinkkonen.pdf