Otsikko
Mikä on tämä "purppuravaate", joka mainitaan useassa työväenlaulussa?

Kysytty

Mikä on tämä "purppuravaate", joka mainitaan useassa työväenlaulussa?

Vastaus

Vastattu

"Mutta me nostamme purppuravaatteen / taistoon mi työläiset kutsua voi."

Näin lauletaan tuntemattoman kääntäjän suomenkielisessä versiossa Varšavjankasta, joka oli alun perin 1800-luvun lopulla tehty puolalainen vallankumouslaulu. Puolankielisessä versiossa purppuraa ei mainita lipun tai vaatteen värissä vaan sillä viitataan työläisten veren purppuraiseen väriin, kun he laativat kostoa riistäjille:

I w krwi zatopmy nadgniłe trony,
Spurpurowione we krwi ludowej!
Ha!… zemsta straszna dzisiejszym katom,
Co wysysają życie z milionów!…

Purppuran voi siis tulkita viittaavan vereen ja sitä kautta aatteen punaan. Toisaalta purppura (tai violetti) on monella tavoin symbolinen väri, vaikkei sitä usein vasemmistolaiseksi mielletäkään.

Lähteitä:

Wikipedia-sivu Political colour

Työväen laulukirja (Helmet)