Mikä on taikapähkinä? Sitä käytetään esimerkiksi saippuoissa ja haluaisin tietää onko se oikeasti pähkinä vai jokin sen niminen kukka, jolla ei ole pähkinän…

Kysytty

Mikä on taikapähkinä? Sitä käytetään esimerkiksi saippuoissa ja haluaisin tietää onko se oikeasti pähkinä vai jokin sen niminen kukka, jolla ei ole pähkinän kanssa mitään tekemistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taikapähkinän latinankielinen nimi on Hamamelis virginiana. Toivo Rautavaaran "Miten luonto parantaa" -kirjan mukaan "hamamelis on kaunis myöhään syksyllä kukkiva pensas, joka on kotoisin Pohjois-Amerikan itäosista. Intiaanit osasivat valmistaa sen suurista lehdistä voidetta, jota on käytetty Euroopassakin mm. suonikohjujen ja peräpukamien lääkitykseen. Nykyisin hamamelista käytetään pääasiassa kosmeettisissa ja ihonhoitovalmisteissa. Yhdysvalloissa on kuorista ja lehdistä tehtyä uutetta käytetty monin tavoin, mm. nuhaan, silmätulehduksiin, suonikohjuihin ja ripuliin."

Google-haulla, käyttämällä "hamamelis" -hakusanaa, löytyy verkosta todella paljon tietoa. Sivut ovat valitettavasti vain englannin, ranskan tai saksankielisiä. Esim. seuraavalla sivulla on varsin seikkaperäinen kuvaus kasvista ja sen käytöistä: http://www.ibiblio.org/herbmed/eclectic/kings/hamamelisTämän mukaan kasvi ei olisi pähkinä, vaan nimi näyttäisi pikemminkin johtuvan siemenkotien pähkinää muistuttavasta muodosta.
Ranskankielisellä sivulla
http://www.reseauproteus.net/1001solutions/h/hamamelisvirginiana kerrotaan hamameliksen osoittautuneen varsin tehokkaaksi hoidettaessa auringonoton jälkeistä punoiutusta ja muitakin iho-ongelmia. Tämä sivu varoittaa raskaanaolevia naisia käyttämästä hamamelistuotteita sisäisesti. Erään toisen sivun mukaan hamamelistuotteita pitäisi välttää, mikäli on "huonovatsainen", potee sappikiviä tai maksaoireita.

Varsinaisista allergiaoireista en löytänyt varoituksia. Toisaalta kyseessä näyttää olevan varsin vahvatehoinen aine, joten minusta olisi parasta, että tiedustelisit asiaa vielä lääkäriltäsi tai vaikkapa apteekista. Näin välttäisit varmimmin ikävät yllätykset.