Otsikko
Mikä on suomenkielinen vastaava sana käännös ruotsinkielessä käytetystä sanasta ”curla” esim. Mamma säger: Jag vill bara åka och plocka upp honom (pojken) …

Kysytty

Mikä on suomenkielinen vastaava sana käännös ruotsinkielessä käytetystä sanasta
”curla” esim.
Mamma säger: Jag vill bara åka och plocka upp honom (pojken)
Mannen svarar: Du curlar honom nu!
Mamma: Jag curlar inte.
Sarjassa Maria Wern 8.kausi 7. jakso sana on käännetty suomeksi verbinä curlata!?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Curla verbi tarkoittaa samaa kuin spela curling. Suomeksi siis curlaaminen on pelata curlingia.  Sana curling tulee urheilulajista, jossa graniittikiveä liutetaan jäätä pitkin kohti kentän keskipistettä ja avuksi käytetään harjaa, jolla pienennetään kitkaa, jolloin kivi liukuu helpommin. Tästä on lähtöisin termi curling-vanhemmus, jolla viitataan siihen, että jotkut vanhemmat haluavat liiaksi siloitella lastensa elämää poistaen kaikki esteet ja vaikeudet. Lisää aiheesta voi lukea Kielikellon sivuilta: Curling-vanhemmat - Kielikello