Otsikko
Mikä on sen laitteen nimi, jolla voidaan heijastaa esim. kirjansivua seinälle? Ei siis mitään kalvoja. Tätä käytettiin kai ennen piirtoheitinten aikaa.

Kysytty

Mikä on sen laitteen nimi, jolla voidaan heijastaa esim. kirjansivua seinälle? Ei siis mitään kalvoja. Tätä käytettiin kai ennen piirtoheitinten aikaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on episkooppi eli pintakuvaheitin.

18 ääntä

Kommentit

Kyllä episkooppeja käytettiin vielä piirtoheitintenkin aikana. Episkoopilla saattoi heijastaa kuvan suoraan kirjasta tms. tarvitsematta hienoa kopiokonetta jolla ensin tekisi kuvasta esityskelpoisen piirtoheitinkalvon. Sitä paitsi ensimmäiset piirtoheittimet käyttivät kalvorullaa, eivät irrallisia A4-kalvoja. Näin ainakin meidän koulussamme.