Mikä on sellainen "köismäinen vyö" jota jotkut papit käyttävät? (en muista mitkä papit)

Kysytty

Mikä on sellainen "köismäinen vyö" jota jotkut papit käyttävät? (en muista mitkä papit)

Vastaus

Vastattu

Oletin, että tarkoitit kysymykselläsi köysimäistä vyötä. Jos olen ymmärtänyt kysymyksen väärin, lähetä tarkenne. Jumalanpalveluluksessa papit pukeutuvat useimmiten valkoiseen albaan (pitkään mekkomaiseen vaatteeseen). Sen päälle laitetaan liturgisen värin mukainen stoola ja joskus viittamainen kasukka. Albaan liittyy aina köysimäinen vyö, joka sidotaan vetosolmulla. Pappien lisäksi vyötä käyttävät myös ehtoollisavustajat.

https://yle.fi/uutiset/3-10432733