Mikä on se tyynyliinaa tarkoittava sana,joka on mielestäni vaarna,mutta ilmeisesti olen väärässä.Olisiko teillä tietoa mikä se sana oikeasti on?

Kysytty

Mikä on se tyynyliinaa tarkoittava sana,joka on mielestäni vaarna,mutta ilmeisesti olen väärässä.Olisiko teillä tietoa mikä se sana oikeasti on?

Vastaus

Vastattu

Vaarna tuo termi ei ole, koska sillä tarkoitetaan mm. puutappia tai pulttia ym. jos nettilähteisiin on luottaminen..

Tyynyliinalle löytyy eri murteissa omia nimityksiä, mutta olisikohan kyseessä termi
vaaru. Tämä sana löytyy meänkielen sanakirjasta: http://meankielensanakirja.com/fi/?search=vaaru&la=me

Myös sanaristikkojen aarreaitasta,  Ratkojat.fi-sivulta, https://www.ratkojat.fi/hae?s=Vaaru&solutions_only=0 löytyy sana vaaru tarkoittaen mm. tyynyliinaa.

Meänkieli vaaru
Ruotti örngott
Suomi tyynynpäällinen
Sanaluokka substantiivi
Paikkaja Rovaniemi Kemi, Simo
Lähe Jukka Korva Kirjottanu: Paloheimo, Räsänen
4 ääntä

Kommentit

Suomen murteiden sanoilla on monesti yhtymäkohtia ruotsin kieleen. Tyynyliina on ruotsiksi myös dynvar ja kuddvar.

en dyna, en kudde 'tyyny'
ett var 'päällys, päällinen, suojaava kangas'

Cantell: Ruotsi - suomi-suursanakirja, WSOY
Karlsson: Iso ruotsalais-suomalainen sanakirja, SKS
Romppanen: Suuri suomi - ruotsi-sanakirja, WSOY

Läntisessä Suomessa muun muassa äitini ja isoäitini käyttivät tyynynpäällisestä nimitystä ”tyynynvaaru”. Näillä seuduilla on käytössä muutenkin paljon ruotsinkielestä muunneltuja sanoja, joten se saattaa selittää asian.