Mikä on se maatiloja ja niiden omistajia käsittelevä teos, jonka ”eräs suuri kustannusyhtiö” valmisteli 1930-luvulla ja johon kirjailija Urho Karhumäki teki…

Kysytty

Mikä on se maatiloja ja niiden omistajia käsittelevä teos, jonka ”eräs suuri kustannusyhtiö” valmisteli 1930-luvulla ja johon kirjailija Urho Karhumäki teki haastatteluja ja valokuvauksiakin. Karhumäki kuvaa toimintaansa teoksessaan ”Viulu ja posetiivi” sivulla 115-142. Karhumäki kertoo: ”Otimme tiedot ja myös valokuvat tilasta ja sen haltijoista koko maata käsittelevää albumia varten (s. 119).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

WSOY julkaisi vuosina 1931-33 viisiosaisen teossarjan Suomen maatilat : tietokirja maamme keskikokoisista ja suurista maatiloista:

Suomen maatilat : tietokirja maamme keskikokoisista ja suurista maatiloista. 1 osa, Uudenmaan lääni. 1931
Suomen maatilat : tietokirja maamme keskikokoisista ja suurista maatiloista. 2 osa, Hämeen lääni. 1931
Suomen maatilat : tietokirja maamme keskikokoisista ja suurista maatiloista. 3 osa, Turun ja Porin lääni, Ahvenanmaa. 1932
Suomen maatilat : tietokirja maamme keskikokoisista ja suurista maatiloista. 4 osa, Kuopion, Mikkelin ja Viipurin läänit. 1932
Suomen maatilat : tietokirja maamme keskikokoisista ja suurista maatiloista. 5 osa, Oulun ja Vaasan läänit. 1933

Karhumäki mainitaan tietojen kerääjänä sarjan 3. osassa.

Tietojen kerääjät: 1 osa: Gunnar Björklund, Hannes Kallioinen, L. A. Koskela, Paavo Laakso, Pentti Niinimäki, Oiva Rantanen, E. Tuominen ja J. Vigelius; 2 osa: G. Björklund, H. Kallioinen, L. Kepilä, L. A. Koskela, P. Laakso, E. Tuominen, J. Vigelius, T. Viherluoto; 3 osa: G. Björklund, A. Ignatius, H. Kallioinen, U. Karhumäki, O. Karhunen, Lempi Kepilä, J. Korjula, L. A. Koskela, P. Laakso, W. A. Lehtimäki, K. A. Lohi, N. Ojanen, O. Petäjistö, J. Ranta-Aho, Hj. Selenius, E. Tuominen, J. Vigelius; 4 osa: G. Björklund, P. Heino, H. Kallioinen, Lempi Kepilä, L. A. Koskela, H. Koskentalo, P. Laakso, V. A. Lehtimäki, E. Rautajärvi ja E. Tuominen; 5 osa: G. Björklund, E. J. Ellilä, P. Heino, Matti Kankaanpää, Lempi Kepilä, L. A. Koskela, V. A. Lehtimäki, K. V. Pispala, E. Rautajärvi, Hj. Selenius, J. Vigelius. Valokuvaajien nimiä ei kirjoissa ole mainittu.

1 ääntä

Kommentit

Suomen maatalousmuseon (Sarka) toimenpitein on digitoitu (ilmeisesti) juuri tuo
kyseinen kirjasarja. Löytyy osoitteesta http://sukutilat.sarka.fi/