Mikä on sähköpostin allekirjoitus?

Kysytty

Mikä on sähköpostin allekirjoitus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei ja kiitos kysymyksistä!

Sähköpostin allekirjoitus on sähköpostin lopussa oleva osio, josta löytyy yleensä vähintään viestin lähettäjän nimi, yhteystiedot ja tiedot yrityksestä, jossa hän on töissä. Jos viestin lähettäää tuttavalle, allekirjoituksessa voi olla ainoastaan oma etunimi. Sähköpostiohjelmissa allekirjoituksen voi tehdä valmiiksi niin, että se ohjelma lisää allekirjoituksen automaattisesti viestin loppuun.

Toinen kysymys.
E-lehdet ovat siirtyneet E-kirjasto sovellukseen eli ovat nykyisin luettavissa kuntien yhteisen e-kirjaston kautta. Tietokoneella aikakauslehtien lukeminen ei ole enää mahdollista. Valtakunnallisen e-kirjaston sivuille pääsee tästä: E-kirjasto | Kansalliskirjasto
Tässä ohje E-kirjasto-sovelluksen käyttöönottoon: E-kirjasto-sovelluksen käyttöohjeet | Kansalliskirjasto

Epressin sanomalehdet ovat luettavissa kirjaston asiakaskoneilla vanhaan tapaan.

0 ääntä

Kommentit

Sähköpostin allekirjoitus saattaa myöskin tarkoittaa sitä, kun lähettäjä valitsee sähköpostiohjelmassa viestin salaamisen tai pelkän allekirjoituksen.

Salattu viesti on myös yleensä myös allekirjoitettu, sillä kummassakin tapauksessa allekirjoitus on kryptologinen keino, jolla saaja voi varmistua siitä, että kukaan ei ole voinut väärentää viestin sisältöä ja lähettäjätietoja matkalla.

Teknologia tähän on ollut olemassa jo kauan, mutta salaus vaatii, että viestin lähettäjällä on hallussaan viestin saajan julkinen varmenne (tai pelkkä salausavain), ja allekirjoitus vaatii, että viestin saajalla on lähettäjän julkinen varmenne (tai pelkkä salausavain). Niinpä menettely ei ole yleistynyt yleistiedoksi, vaikka tuki siihen on kaikissa tärkeimmissä sähköpostiohjelmissa (kuten Outlook, Thunderbird, jne.)