Mikä on Rastojen (vai sanotaanko heitä Rastafareiksi?) aate? Onko Jah heidän Jumala?

Kysytty

Mikä on Rastojen (vai sanotaanko heitä Rastafareiksi?) aate? Onko Jah heidän Jumala?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rastafari-liike on poliittisuskonnnollinen liike, joka syntyi Afrikassa ja liitetään usein myös Jamaikan köyhimpään mustaan väestöön. Rastafarit vastustavat köyhyyttä, sortoa ja epätasa-arvoa Raamattu, ennen kaikkea Vanha Testamentti, ohjekirjanaan. Heidän tärkein uskomuksensa on että Haile Selassie, Etiopian entinen keisari, on mustan rodun jumala, eräänlainen Messias. Itse Selassie ei ollut rastafari, ainoastaan vakaumuksellinen kristitty. Rastafarien Jumalasta käyttämä nimitys on Jah. Juudan leijona edustaa Haile Selassieta, valloittajaa. Babylon on rastafarien käyttämä termi valkoisesta valtarakenteesta, joka on alistanut mustaa rotua vuosisatoja. Nykyään rastat katsovat että mustia alistetaan köyhyyden, lukutaidottomuuden ja epätasa-arvon keinoin. Rastat pyrkivät muistuttamaan mustia kulttuuriperinnöstään ja nousemaan Babyloniaa vastaan. Etiopia ja Afrikka yleensä ovat mustien maanpäällinen taivas. Jah lähettää merkin ja auttaa mustia palaamaan takaisin omalle maalleen. Tämä uskomus perustuu Marcus Garveyn teemaan "Takaisin Afrikkaan". Rastafarien tärkeimpiä symboleja ovat värit: punainen, kulta ja vihreä. Punainen tarkoittaa rastojen kirkkoa, keltainen kotimaan rikkautta ja vihreä luvatun maan kauneutta ja kasvillisuutta. Joskus käytetään myös mustaa viittaamaan afrikkalaisten ihonväriin. Oikeaoppiset rastafarit syövät ainoastaan luomuperäistä kasvisruokaa, mahdollisimman vähän valmistettuna ja mahdollisimman vähän maustettuna. Juomana käytetään lähinnä yrttiteetä. Alkoholi, maito, kahvi ja virvoitusjuomat ovat "luonnottomia". Rastafarit käyttävät marijuanaa, "ganjaa", uskonnollisiin tarkoituksiin. Rastojen hiustyyli "dreadlocks" symboloi rastojen juuria vastakohtana valkoisen rodun suorille, vaaleille hiuksille. Tämä tieto on peräisin Britannica.com -sivuilta, joihin pääset https://www.makupalat.fi kautta. Hakusanana "rastafarian". Aiheesta on toki olemassa myös kirjallisuutta, esim. "The Rastafarians" / Leonard Barrett, 1997 ; "Rastafari and other African-Caribbean worldviews", 1995 ; "Rastafari -- roots and ideology" / Barry Chevannes, 1994 ; "Bob Marley -- mies, musiikki & mystiikka" / Kari Kosmos, 1999.

29 ääntä

Kommentit

Jah lives!