Otsikko
Mikä on patajeesus? Merja Kyllönen käyttää tätä sanaa Saska Saarikosken jutussa (HS 1.2.2014). Siteeraus: "Viesti minulle oli sellainen, että seisot vain kuin…

Kysytty

Mikä on patajeesus?

Merja Kyllönen käyttää tätä sanaa Saska Saarikosken jutussa (HS 1.2.2014). Siteeraus: "Viesti minulle oli sellainen, että seisot vain kuin patajeesus, ei sinulta muuta odoteta."

(Kyllönen sanoo näin, kun kertoo että asiat on ministeriössä sovittu ohi ministerin, ministeriltä odotetaan vain asioiden hyväksyntää.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsin sanaa "patajeesus" sekä painetuista sanakirjoista että urbaanin sanakirjan nettisivuilta. Patajeesus-sanaa ei löytynyt. Otin yhteyttä Suomen murteiden sanakirjan toimitukseen, ja sain seuraavan vastauksen:

"Sanasta patajeesus ei murretietoja ole lainkaan, ei Kainuusta eikä
muualta.

Sanaa pata käytetään kyllä vahventavana alkuosana sellaisissa
adjektiiveissa kuin patalaiska_ 'hyvin laiska', patavanhoillinen_
'äärivanhoillinen', patajuoppo 'aivan juoppo', patatyhmä 'täysin
tyhmä'. Tällainen _pata-sanan käyttö on saanut alkunsa sanasta
patamusta 'pikimusta', alkuaan 'musta kuin pata', ja levinnyt
sellaisiin sanoihin, joilla ei ole mitään tekemistä padan kanssa. Sana patajeesus ei kuitenkaan sovi tähän joukkoon.

Heikki Paunosen slangisanakirjan mukaan Helsingin slangissa on
1990-luvulta alkaen yleistynyt pata-sanan käyttö merkityksessä 'tyhmä, typerä, avuton, saamaton', ja jokin tämäntapainen merkitys voisi liittyä ministerin käyttämään patajeesus-sanaan.

Avoimeksi sana kuitenkin meidän tietojemme perusteella jää. Olisiko
kysymys ministeri Kyllösen omasta luovasta kielenkäytöstä?"