Mikä on määritelmä termille kolmas ikä? Entä mitä ovat ensimmäinen ja toinen ikä?

Kysytty

Mikä on määritelmä termille kolmas ikä? Entä mitä ovat ensimmäinen ja toinen ikä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäinen ikä on lapsuus ja nuoruus, toinen ikä on aktiivisen työelämän vaihe, ja kolmas tulee sitten tämän jälkeen. Puhutaan myös neljännestä iästä - kun ihminen on enenevässä määrin muiden avusta riippuvainen.

Tässä vielä Stakesin kertomaa: Tällöin ihminen jättää työn taakseen. Suomessa kolmas ikä alkaa keskimäärin 58-vuotiaana. Neljänteen ikään ihminen siirtyy, kun hänen jokapäiväinen
riippuvuutensa ympäristöstä ja palveluista kasvaa. Suomessa neljäs ikä alkaa noin 80-vuotiaana. Neljännen iän alkaminen kuitenkin jatkuvasti venyy myöhemmäksi.

34 ääntä

Kommentit

oli todella hyvää tietoa:)