Mikä on maailman suurin yhteisö? Eli missä yhteisössä maailmassa on eniten jäseniä kuin missään toisessa yhteisössä?

Kysytty

Mikä on maailman suurin yhteisö? Eli missä yhteisössä maailmassa on eniten jäseniä kuin missään toisessa yhteisössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastauksen voin antaa vain, jos määrittelee tarkemmin, mitä "yhteisöllä" tarkoittaa. Eläinten muodostamien yhteisöjen kokoa on tavattoman vaikea laskea, mutta esimerkiksi muurahaispesän asukkaiden voinee tulkita muodostavan "yhteisön". Mitä pienemmistä eläimistä puhutaan, sen suurempia joukkoja niitä esiintyy, mutta myös tulee vaikeammaksi arvioida, milloin ne muodostavat yhteisön, milloin ovat vain satunnaisesti samassa paikassa kuten esimerkiksi plankton valtameressä. Pieneliöitä voi olla pienelläkin alueella miljardeja.

Myös ihmisten yhteisöt voidaan määritellä monella tavalla. Jos "kiinalaiset" tulkitaan yhteisöksi - mikä lienee varsin kiistanalaista -, on heitä yli miljardi. Islaminuskoisia on 1,7 miljardia, erilaisia kristittyjä 2,4 miljardia. Roomalaiskatoliseen kirkkoon kuuluu 1,2 miljardia ihmistä, mutta sekin on tulkinnanvaraista, muodostavatko he aitoa yhteisöä vai onko kyseessä vain ulkonainen piirre (tässä tapauksessa uskonto), jonka perusteella ihmiset yhdistetään toisiinsa.

Jos edellytettään, että yhteisöstä voidaan puhua vain silloin, kun sen jäsenet ovat säännöllisesti tekemisissä toistensa kanssa, mittakaava pienenee merkittävästi ja ehkä perinteinen "kylä" on silloin suurin mahdollinen yhteisö.

Kaiken kaikkiaan tuntuu puhe yhteisöjen koosta tarkemmin yhteisön lajia määrittelemättä aika mahdottomalta.

Heikki Poroila