Otsikko
Mikä on maailman myydyin tuoteartikkeli? Kaverini heitti että Känkenin reppu, minä counteroin raamatulla, mutta varmaan joku ruuvi tai muu nippeli on myynyt…

Kysytty

Mikä on maailman myydyin tuoteartikkeli? Kaverini heitti että Känkenin reppu, minä counteroin raamatulla, mutta varmaan joku ruuvi tai muu nippeli on myynyt paremmin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjäkin ehkä arvaa, ettei tällaiseen kysymykseen ole kenelläkään täsmällistä tai varmaa tietoa siitä yksinkertaisesta syystä, ettei kukaan pidä (eikä mitenkään voi pitää) kansainvälisesti kirjaa myydyistä "tuoteartikkeleista" hamasta menneisyydestä nykyhetkeen - ja lukuhan muuttuu koko ajan. Myös tuon "tuoteartikkelin" määrittely voisi olla visainen tehtävä. Olisiko "ruuvi" mielekäs määritelmä, kun erilaisia ruuveja on maailma satoja tai tuhansia. En usko, että pääsisimme edes teoreettisen laskutoimituksen äärelle kovin helpolla.

Mutta se lienee selvää, ettei kyseessä voi olla uusi (Kånken-reppu putoaa pelistä jo tässä vaiheessa), kallis, pitkäikäinen tai vain paikallisesti valmistettu esine. Jos haluaa olla "myydyin", täytyy olla suhteellisen halpa massatuote, jota kuitenkin myydään yksitellen (riisinjyvä on teoriassa "tuoteartikkeli", mutta ei käytännössä) mahdollisimman monessa maailman maassa ja tätä myyntiä on tapahtunut jo pitkään, eikä tavara saa olla kestävää laatua. Tämä on ihan hihasta tempaistu, mutta ainoa tuote, joka tulee mieleen, on Coca-Cola-pullo. Niitä on epäilemättä valmistettu enemmän kuin Raamattuja tai Koraaneja, koska kyseessä on globaalisti tunnettu ja myyty kulutustavara. Luku tietysti kasvaa valtavasti, jos hyväksymme määritelmäksi "cola-juomapullon". Kova kilpailija voisi olla "hampurilainen".

Heikki Poroila